Studententijd

Aantekeningen maken via de laptop of met de hand: Waar heb je meer aan?

Je kunt je aantekeningen op de laptop typen, op een tablet schrijven met een stylus of  met de hand schrijven. 

Je wilt zoveel mogelijk informatie van je hoorcollege in je opnemen om een zo’n hoog mogelijk cijfer te halen… of (zoals in mijn geval bij mijn examen wiskunde) gewoon een voldoende. 

Alleen hoe haal je een maximaal leerrendement uit je aantekeningen? Hierbij een vergelijking tussen getypte aantekeningen op je laptop met handgeschreven aantekeningen. 

Laptop toppers

Tegenwoordig worden aantekeningen steeds vaker met de laptop gemaakt. Voordelen die door studenten genoemd worden zijn:

  • Snelheid: over het algemeen typ je sneller dan je schrijft.
  • Makkelijk aan te passen: aan het eind van je college kun je gemakkelijk informatie uit de literatuur en de sheets toevoegen aan je aantekeningen, zonder dat je je notities hoeft over te schrijven of dat het rommelig wordt.
  • Sharing is caring: door aantekeningen digitaal te maken is het makkelijk om deze onderling uit te wisselen. Misschien heeft je studiegenootje wel andere punten opgepakt dan jij en delen jullie deze via dropbox of google drive. Dat is lastiger als het gaat om aantekeningen in notitieboekjes. Dan moet je elkaars handschrift namelijk kunnen lezen. 
  • Leesbaarheid: over handschrift gesproken, door het te typen kun je het altijd lezen. Studenten klagen vaak over de leesbaarheid van hun eigen aantekeningen als zij snel moeten schrijven. 

Laptop niet zo toppers?

Echter, er zijn ook nadelen aan digitaal aantekeningen maken. Sinds de opkomst van de laptop in de collegezalen zijn er verschillende onderzoeken gedaan naar het verschil van leerrendement bij het maken van aantekeningen op papier of digitaal. Bij dat leerrendement zit ook gelijk het grootste nadeel van digitaal aantekeningen maken.

Afleiding

Het grootste nadeel wat professoren en docenten noemen van digitaal aantekeningen maken is het feit dat studenten makkelijker afgeleid zijn. Dit is een probleem waar studenten zich wel in herkennen.

Uit ervaring weet ik dat als een docent weer eens alleen de sheets van de powerpoint aan het voorlezen was, dat ik dan ook vaker met andere dingen bezig was dan strak aantekeningen te maken. 

Het feit dat je niet geconcentreerd achter je aantekeningen zit, maar juist op andere websites zorgt er voor dat je minder gefocust bent op de stof die behandeld wordt. Daardoor neem je de stof minder op en dat verlaagt het leerrendement van het college wat je gevolgd hebt.

Generatieve vs. non-generatieve aantekeningen

Je kunt  aantekeningen op twee manieren onderscheiden, namelijk generatief en non-generatief (Mueller & Oppenheimer, 2014). 

  • Generatieve aantekeningen zijn aantekeningen die bestaan uit het samenvatten of parafraseren van de stof. 
  • Non-generatieve aantekeningen die bestaan uit het woordelijk overnemen van de behandelde stof.

Een van de grootste nadelen van digitaal aantekeningen maken is dat je over het algemeen non-generatieve aantekeningen maakt. Je kunt sneller typen dan schrijven, dus je bent sneller geneigd om het woordelijk over te nemen.

Generatieve aantekeningen maken is beter voor je leerrendement, omdat je de stof naar je eigen woorden vertaald. Je hebt onbewust al de eerste interactie met de behandelde stof. Die interactie kun je later gebruiken als je daar aantekeningen vanuit de literatuur aan gaat toevoegen. 

Ook prioriteer je al wat je op moet schrijven en wat niet, omdat je minder tijd hebt om het op te schrijven. Je vat dus automatisch al samen wat er gezegd wordt. Je moet je extra concentreren op wat er tijdens het college gezegd wordt. Dit zorgt voor een hoger leerrendement, omdat je al zo actief met de stof bezig bent geweest.

Dit heeft te maken met het feit dat je bij non-generatieve aantekeningen alleen bezig bent met de syntax van de zin. Dus je bent alleen bezig met de letters en de woordvolgorde. Je gebruikt je hersenen voor het concentreren op de woorden en niet op de stof. Terwijl bij generatieve aantekeningen je bezig bent met betekenis van de zin (The University of Stravanger, 2011). 

Andere voordelen van handgeschreven aantekeningen

Uit onderzoek blijkt ook dat er andere voordelen bij handgeschreven aantekeningen komen kijken. 

Doordat je een hogere fysieke inspanning moet leveren bij het schrijven van aantekeningen, leer je de stof beter onthouden (James et al, 2012). Je gebruikt andere en meer hersengebieden dan bij het typen van aantekeningen. De leidt tot een hoger leerrendement.

Ook gebruik je meer je creativiteit. Door het maken van tekeningen, pijlen, diagrammen of kleuren gebruik je ook weer andere hersengebieden. Daarnaast wordt je creatief in het bedenken van oplossingen voor als je iets verkeerd tekent of opschrijft.

Dus digitaal of papier?

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat handgeschreven aantekeningen een beter leerrendement bieden, dan digitale aantekeningen. Wel kun je digitale aantekeningen sneller maken. Beide manieren kun je voor verschillende doeleinden inzetten. 

Moet je de stof bestuderen voor een tentamen, dan kun je beter voor handgeschreven aantekeningen gaan. 

Moet je een werkgroep/projectgroep overleg notuleren, gebruik dan liever je laptop.

Wil je meer informatie? Lees dan de volgende artikelen eens!

Ciao bella!

Dit vind je misschien ook leuk...