Een opvallende sollicitatie brief is moeilijk om te schrijven. Je hebt vooral in deze tijd ontzettend veel concurrentie. Zelf heb ik er ook last van gehad. Echter, mij is het gelukt om een nieuwe baan te vinden! Om dit te vieren wil ik graag mijn sollicitaties met jullie delen. Wat ik kan kan jij ook!
Mijn sollicitaties waren geen standaard brieven namelijk. Die eindigen onderaan de stapel. Daarom heb ik mijn plan gewijzigd. Ik ga jullie meenemen in mijn aanpak. De eerste paar alinea’s zijn mijn sollicitatieverhaal. Daarna deel ik mijn plan van aanpak met jullie en ik eindig met 6 voorbeelden. Die voorbeelden heb ik bijna allemaal gratis met Canva gemaakt, dus daar kun je heel makkelijk het template vinden. Jat deze manier vooral.
Hoe heb ik zelf mijn baan gevonden?
Ik heb echt veel sollicitaties verstuurd de afgelopen maanden. De eerste twee maanden had ik een vrij degelijke sollicitatiebrief gestuurd. Compleet conform de standaard die je tijdens al je sollicitatietrainingen leert. Steeds kreeg ik de algemene afwijzingen.
Op een gegeven moment was ik het zat. Ik wilde weten waarom ik werd afgewezen. Ik heb een goed CV. Dus ik ben gaan vragen om feedback. Mijn brieven bleken nogal saai te zijn er er niet uit te springen. Vooral niet als er nog 182 anderen (letterlijk) op die functie solliciteren.
Ik geef eerlijk toe dat ik een beetje chagrijnig was. Ik was saai?! Ik ben veel voor mijn gevoel, maar niet saai! Plus ik verdiepte mij telkens in de organisatie waar ik solliciteerde en ik was soms wel een halve dag met zo’n brief bezig! Ik moest het anders gaan doen. Hoe val ik op tussen al die andere brieven?
Ik ben allerlei ideeën op gaan schrijven voor producten en woordgrappen. Dood eng vond ik het! Maar mijn oorspronkelijk aanpak werkte ook niet, dus misschien zou ik nu wel opvallen.
En ik viel op! Ineens werd ik veel vaker uitgenodigd. Ik was dat meisje van die bijsluiter, dat artikel of andere die opvallende sollicitatie! Die wilden ze wel eens spreken. Of ik kreeg de reactie dat ze mijn sollicitatie heel erg leuk vonden, maar ik nu te weinig ervaring had.
Uiteindelijk heb ik in januari besloten om een video te maken en op LinkedIn te zetten. Aangezien ik eigenlijk zelf niet in beeld wilde heb ik besloten om mijn CV, ervaring en eigenschappen in een journal te tekenen. Tijdens dat tekenen heb ik een camera aangezet en ik had een echte “Journal with me” open sollicitatie. Met heel veel angst, beven en spanning heb ik die op LinkedIn gezet. Niet veel later had ik een berichtje in mijn inbox en twee weken later startte ik mijn nieuwe baan.
Stappenplan met voorbeeld
Dus hoe ga je zelf aan de slag met een sterke en opvallende sollicitatie. Hier mijn plan van aanpak.
- Durf jezelf te onderscheiden.
- Verdiep je zelf in de organisatie/branche waar je wil gaan werken?
- Even als voorbeeld: je wilt als docent aan de slag op een middelbare school.
- Wat wordt daar vaak gebruikt? Gebruik dat als opzet voor je sollicitatie. Zoek op Google voorbeelden.
- Over het algemeen heeft elke scholier wel eens een spreekbeurt moeten houden… Mmmm daar kun jij wel wat mee!
- Wat zijn de kernwaarden, is de visie en uitstraling van de organisatie? Op de website vind je vaak vrij snel waar een organisatie voor staat. Kijk hoe jij in die begrippen past.
- De middelbare school in dit voorbeeld heeft als kernwaardes betrokken, betekenisvol en grensverleggend.
- Dit zelfde doe je met de kernpunten van functieomschrijving.
- Als laatste zet je jouw belangrijkste eigenschappen op een rijtje, zodat je die zeker verwerkt.
- Maak een opzet van het product dat je gaat maken en verwerk alle hiervoor genoemde dingen er in. Gebruik de vormgeving van de organisatie.
- Schrijf een spreekbeurt over jezelf!
Het eindresultaat: een spreekbeurt over jou als nieuwe medewerker

Andere voorbeelden
En dan nu mijn voorbeelden en hoe ik bij deze voorbeelden ben gekomen. Bij elk voorbeeld zal ik laten zien hoe ik het heb ingezet, hoe ik daar op ben gekomen en hoe jij het kan aanpakken.
Gebruik je naam in een woordspeling!

Kun je jouw naam (of een afkorting daarvan) verwerken in je sollicitatie? Ik kan bijvoorbeeld Annatomie met mijn naam maken. Daar heb ik een deel van mijn sollicitaties om heen geschreven. Dus ik heb een les in Annatomie gemaakt. Dit kun je ook doen met je eigen naam. Maar je kunt ook denken in bijvoorbeeld een Lotgenotengroep opzetten bij deze organisatie als je Lotte heet.
Door middel van uitdrukkingen en gezegdes kun je de aan geven wat jij allemaal in huis hebt.
Bijsluiter/handleiding

In de zorg heeft alles een bijsluiter. Wat ik zelf heb gedaan is op Google op zoeken wat er in de standaard bijsluiter moet staan. Vervolgens heb ik via Canva een flyertemplate aangepast. Dit kun je ook doen met verschillende type handleidingen. Check altijd wat er in zo’n voorbeeld moet en hoe jij dat kunt gebruiken in je sollicitatie.
Nieuwsbrief

Stel je zelf voor in een nieuwsbrief. Schrijft het alsof je net bent aangenomen. Dus jij stelt jezelf voor aan de organisatie. Dus zorg hier extra goed dat je aandacht hebt voor de vormgeving van website en folders van de organisatie. Dus welke kleuren worden er gebruikt? Wat zijn de lettertypen van de verschillende soorten tekst?
Opsporingsbevel

- Dit voorbeeld is met Pages gemaakt.
Zoekt de politie een nieuwe medewerker? Dan zijn ze eigenlijk gewoon opzoek naar jou! Dus maak van jezelf een opsporingsbevel. Ook hier heb je genoeg voorbeelden van online staan.
Advertentie

Maak een advertentie van het bedrijf na met jou in de hoofdrol. Dit voorbeeld is nagemaakt van een flyer van Canva. Dit kan leuk zijn voor een bedrijf in het openbaar vervoer. Je kunt bijvoorbeeld een spoorboekje namaken of zo’n ouderwets geel bord dat op perrons staat.
Heel veel succes!
Dit zijn mijn voorbeelden. Ik wens je heel veel succes! Durf lef te hebben. Jij moet jezelf verkopen. Dat is heel lastig, vooral als je niet zeker in je schoenen staat. Vraag aan je familie, vrienden, vriendinnen of collega’s waar jij goed in bent en gebruik dat. Zelf heb ik mijn baan uiteindelijk gevonden met iets waar ik heel veel plezier in heb: Journalen. Jij kan dat ook!