Blij en gezond StressLes(s)

StressLes(s): Motivatie gezocht om motivatie te zoeken

Elke week komt op zondag een StressLes(s) uit. Tijdens de StressLes(s) wordt een probleem aanpakt, waar je stress van kunt krijgen. Hoe ga je met dit probleem om en hoe kun je het ontwijken/oplossen? Vandaag gaan we op zoek naar motivatie!

Het is zomer. Het weer is mooi. De dagen zijn lang. En je lijst met dingen die je nog voor je vakantie moet doen is langer. Je kijkt naar je lijst en denkt “hoi mijn naam is… en ik zoek motivatie”. Dat is, denk ik, voor bijna iedereen herkenbaar. Vaak heb je deze periode ook vlak voor de kerst, want iedereen wilt nog even alles doen, plannen en organiseren.

Het lastige daaraan is dat het je ontzettend kan aanvliegen. Alles wat je ineens nog even moet doen. Je kunt daarbij ook gewoon al in vakantiemodus zitten. Hierdoor kun je je motivatie ook een beetje kwijt raken. Hoe ga je hier mee om en hoe kun je je motivatie nog oppakken om de laatste puntjes op de i’tjes zetten, voordat je op vakantie gaat. 

Probleem: Ik ben mijn motivatie kwijt

Zo dus je bent je motivatie kwijt, maar je to-dolijstje/essay/werkzaamheden moeten wel af… Wat nu? Wees niet bang ook hier is een stappenplan voor. Hierbij worden twee voorbeelden aangehaald, namelijk een situatie waarin iets vanwege je werk/studie moet en de situatie waarin iets niet per se moet. 

De situaties zijn namelijk verschillend, maar kunnen voor jou hetzelfde aanvoelen. Je kunt van een hobby namelijk ook druk en stress ervaren. Afijn! Hierbij het stappenplan

Stap 1: geef aan jezelf toe dat je geen motivatie hebt

Dit klinkt vrij logisch, maar het is soms toch lastig om daadwerkelijk aan jezelf toe te geven dat je geen zin hebt. Waarschijnlijk vind je dat je jezelf niet moet aanstellen en gewoon aan de gang moet gaan. Echter, als jij aan jezelf toegeeft dat je geen motivatie voor de taak of hobby op dat moment hebt, heb je daar al minder stress over.

Stap 2: Onderzoek waar de demotivatie vandaan komt

Heb je bijna vakantie? Heb je een lange dag gehad? Ben je gewoon heel erg moe? Dat kan en dat is niet erg, maar benoem het voor jezelf wel. Dan kun je er namelijk ook iets aan doen.

Stel je hebt nog een hele lange to-do lijst op werk en je hebt bijna vakantie. Wellicht kun je met een collega overleggen of jullie samen wat kunnen oppakken. Uiteraard zeg je niet “yo ik heb geen zin om dat te gaan doen”, maar misschien is het wel leuker om samen te doen. Daarbij kun je het vaak dan sneller doen, waardoor je je to-do-lijst eerder ziet slinken.

Heb je geen zin om te gaan sporten vanwege je lange dag? Sport dan op 60% in plaats van 100%. Dus probeer wel wat te doen, maar maak je niet nog vermoeider dan je al bent. Het levert je uiteindelijk namelijk wel het goede gevoel op van “ik heb wat gedaan” en je zal er beter van gaan slapen.

Stap 3: Definieer of het iets is wat je kunt doen of moet doen

Is het werk of studie? Ja dan moet je het doen. Is het je hobby? Niemand dwingt je… En ja het feit dat je achter raakt in je journal kan er toe leiden dat je stress ervaart, omdat je journal niet compleet is. Dat herken ik, maar aan de andere kant kun je misschien ook als je weer zin hebt een samenvatting maken van de dagen die je mist.

Stap 4a: Hoef je het niet per se nu te doen?

Laat het liggen en plan er later een blok voor in. Of leg het even weg tot dat je er gemotiveerder voor bent. Niemand kan jou dwingen om iets tegen je zin in te gaan doen. Je mag ook gewoon iets doen waar je zin in hebt. Een hobby moet geen straf zijn.

Stap 4b: Ow… je moet het wel echt nu doen…

Pak het of als eerste op (want dan ben je er vanaf) of combineer het met iets waar je wel energie uit haalt of zin in hebt.

Dus dat ene vak wat je nog moet halen? Luister je colleges als een soort podcast terug tijdens het sporten. Combineer een werkoverleg met een wandeling. Doe alsof je aan het journallen bent tijdens het oefenen voor dat ene tentamen. 

Stap 5: Accepteer dat het er bij hoort

Het is heel vervelend, maar het hoort er bij. Dus probeer niet te veel in te zitten over het feit dat je geen motivatie hebt. Accepteer het als een feit en ga over tot de orde van de dag. Als je er teveel in blijft hangen, levert het je alleen maar meer stress op.

Samenvattend

Motivatie is heel lastig te vinden, maar je hoeft er niet te veel stress te hebben bij het gebrek ervan. Dus probeer het aan jezelf toe te geven en te kijken waar het vandaan komt. Als je iets niet hoeft te doen is dat ook goed. Niemand kan jou dwingen iets te gaan doen waar je geen zin in hebt. Verder kun je manieren vinden om je klusjes te combineren met dingen die je wel leuk vindt om te doen, waardoor je het voor jezelf minder lastig maakt om motivatie te vinden. Als laatste is het niet erg dat je er last van hebt, aangezien het bij het leven hoort. 

Hopelijk heb je wat aan deze post gehad en heb je minder stress van het feit dat je minder motivatie hebt! 

Dit vind je misschien ook leuk...